פרנסה נכונה - רבי נתן מברסלב
הלכות חזקת מטלטלין ה, אות ו
עקר פגם תאות ממון שמכלה ימי האדם נמשך מפגם הלבושין, ועקרו מחמת חסרון אמונתו שאינו מאמין שבכל דבר יש פנימיות הרבה, וסומך על חכמתו וערמתו כאילו כבר השיג את כל החכמה ויודע איך למצוא להשיג ממון על ידי תחבולות וערמות האלו, כי אם היה שם את לבו אל דבר ה' המלובש בכל דבר, והיה מאמין שהכל בהשגחה פרטית. ואף על פי שהאדם צריך לעשות איזה עסק בשביל הפרנסה, כמו שכתוב: "וברכך ה' אלהיך בכל מעשה ידיך". אף על פי כן "אין חכמה ואין תבונה ואין עצה לנגד ה' כי לא ממוצא וממערב ולא ממדבר הרים וכו' ", כי "לא בכח יגבר איש וכו' ". וכמו שכתוב: "ואמרת בלבבך כחי ועצם ידי עשו לי את החיל הזה וזכרת את ה' אלהיך כי הוא הנותן לך כח לעשות חיל וכו' ", ותרגומו: ארי הוא יהיב לך עיטא וכו', כי הכל מאת ה' יתברך לבד, והעסק והסיבה בעצמה שעוסק בה צריך להשליך הכל על ה' יתברך, כמו שכתוב: "גל על ה' מעשיך וכו' ". וכתיב: "השלך את ה' יהבך וכו' ". כי צריכין להאמין שבהסיבות והעסק בעצמו יש בהם רזין עמוקים מדוע ה' יתברך מסבב שזה יתפרנס מסחורה זאת ובמקום זה, וזה מסחורה אחרת, זה בחטים וזה בשעוה וזה בפשתן וכו' והכל מאת ה' ובכולם יש רזין נפלאים, כי רק הוא יתברך יודע רזי עולם ותעלומות סתרי כל חי ויודע לפרנס כל אחד ואחד לפי שורש נשמתו וכפי מעשיו וכפי גילגוליו וכו' שעל ידי כל זה צריך להתפרנס על ידי סחורות אלו, אבל יש לו בחירה והעיקר הוא האמונה, להאמין שכל תחבולותיו לא יועילו לו בלא ה' יתברך, כמו שכתוב: "אם ה' לא יבנה בית שוא עמלו בוניו בו וכו' ". ועל כן צריך לעסק במשא ומתן באמונה ולעשות על פי התורה ולבלי לשכוח את ה' יתברך חס ושלום בשעת המשא ומתן מכל שכן וכל שכן שלא יתחכם בחכמות רעות ומרמות ליגע בממון חברו חס ושלום, אפילו שווה פרוטה, כי היא לא תצלח, כמו שכתוב: "לא יגורך רמיה צידו".