כמה שווה הדרך (להשתחרר מקליפת עשיו) - הרב ארז משה דורון שליט"א
טוב, אני רוצה להגיד לכם חידוש גדול, תשמעו משפט:
"מה שאתה עושה זה מה שאתה שווה",
מכירים?
אני אסביר:
התחתנת? הקמת בית? וכו',
אה מתחיל להיות שווה,
אבל זה לא נגמר,
אתה עובד? אתה מפרנס? יש לך בית משלך? יש לך רכב?
אם כן אתה שווה!!
לא זה אולי לא העיקר, העיקר זה הרוחניות,
אין בעיה, נגש לרוחניות,
גמרת את הש"ס? אומר תהילים כל יום?
יש לך מידות טובות? מתגבר על הכעס?
אתה מצליח בחיים?
מה שאתה עושה זה מה שאתה שווה,
והצד השני של המטבע:
אם אין לך בית, לא התחתנת,
אתה לא יודע מה אתה רוצה מעצמך,
אתה מחפש את עצמך,
לא גמרת את הש"ס,
לא גמרת אפילו מסכת אחת,
מה אתה שווה?
כלום!!!
זה כל כך פשוט,
אנחנו מכירים את זה
אנחנו פשוט לא מבינים שזה משפט מובנה מבית החרושת של הסטרא אחרא,
"מה שאתה עושה זה מה שאתה שווה",
כמה מייאש,
"אני אף פעם לא עושה מה שאני צריך",
"אני אף פעם לא מצליח",
"אני הרבה יותר לא מצליח מאשר מצליח",
אז מה אני שווה, כלום!!!
מה הטעם להמשיך? אין טעם!!
רבי נתן אומר משהו אחר:
יש משנה במסכת אבות:
"יגעת ומצאת תאמין",
יגעת ולא מצאת, אל תאמין",
התאמצת ואתה מרגיש שלא יצא לך מזה כלום,
אל תאמין!!!
אומר רבי נתן: גם היגיעה וגם החיפוש זה עבודת ה',
בעולם של עשיו, שהכל בנוי על הצלחות והתקדמות,
לא הצלחת, אתה לא שווה,
תצליח במשהו!!
אם לא הצלחת אתה לא שווה,
ככה זה העולם המערבי,
ככה אנחנו חיים בתוך העולם של עשיו,
אבל באמת המציאות היא שונה,
רבי נתן כותב:
חפשת, רצית, ניסית, נפלת, קמת,
אין תוצאות, לא הגעת לשום השגים הנראים לעין?
אבל אתה עדיין רוצה ומחפש, ומנסה,
תאמין שאתה עושה הרבה!!!
גם אם אתה לא רואה תוצאות הנראות לעין,
תראו איזה דבר גדול:
יש סיפור של רבי נחמן,
הסיפור הראשון שסיפר על אבדת בת מלך,
כל הסיפור הזה עוסק רק בנושא אחד:
חיפוש, תהיה, בלבול, טעות, נפילה,
נו טוב, תספר לי על הסוף הטוב,
הסוף זה לא משנה,
למה לא משנה?
רבי נחמן אומר: בהתחלה אני אומר לך שתגיע לסוף הטוב,
אבל אני לא מפרט לך את הסוף הטוב:
"איך מצאה? איך הוציאה? לא סיפר.
למה? זה הכי מעניין!!
רבינו אומר: אני רוצה לספר לך על הדרך,
תדע כמה שווה הדרך שאתה עושה,
אתה מנסה, נראה לך שלא הגעת אל היעד,
תדע לך שפעלת הרבה,
בזה שאתה ממשיך ללכת בדרך ולנסות,
זה נחשב בעיני ה' לעבודת ה' גדולה,
החיפוש, הרצון, הניסיון,
זאת עבודת ה' גדולה,
הדברים לא נמדדים על לפי התוצאות הנראות לעין והמצטלמות,
הדברים לא נמדדים לפי לייקים,
באמת מעניין, כאשר רבינו דבר על הסיפור הזה,
אבדת בת מלך,
הדבר הראשון שהוא אמר לפני שהוא אמר את הסיפור,
אז הוא אמר את המילים האלה:
"בדרך ספרתי מעשה",
המילה הראשונה שמסבירה את הסיפור זה "בדרך",
זה הסיפור של הדרך,
בואו נייקר את הדרך,
בואו נחשיב את הדרך שאנחנו עושים,
כי זה מה שה' אוהב,
יש בזה הרבה ענווה,
אם אדם מתייאש בגלל שלא הגיע ליעד שהוא הציב לעצמו,
אז בעצם יש פה איזה נקודה לא נקיה,
שהוא מונע מגאווה,
אבל בן אדם שהוא ממשיך לעשות את מה שהוא מאמין שזה רצון ה',
אפילו שלא הגיע לשום יעד, לשום הצלחה חיצונית, לא בית, לא כסף וכו',
עדיין מחפש את עצמו,
בגילך אתה מחפש את עצמך?
מה אתה שווה?
הנה סיפור שלם, אבידת בת מלך,
סיפור החיפוש,
זה שווה הרבה!!!
גם אם לא מצאת מה שרצית, תאמין שפעלת הרבה,
דרך המאמץ, התהיה, החיפוש הרצון לעשות טוב,
מכתב ע"א ממכתבי רבי נתן לבנו:
"זהו יגעתי ולא מצאתי, אל תאמין,
יגעתי ומצאתי תאמין,
וקשה להבין, מהו לשון תאמין?
הרי יכולים לראות אם מצא אם לאו,
אך באמת יכול להיות, שיגע הרבה,
ונדמה לו שעדיין לא מצא כלל,
ומחת זאת הוא אומר:
"יגעתי ולא מצאתי",
כי הוא לא הגיע למה שהוא רצה,
אף אל פי כן אל תאמין למחשבה הזו,
רק "יגעתי ומצאתי תאמין",
אף על פי שאין בידו מאומה שמצא,
אף על פי כן תאמין באמונה שלמה, שבודאי מצאת הרבה".
רבי נתן אומר:
יגעתי תאמין שמצאתי,
אפילו שבפועל אין בידך כלום,
המשך המכתב:
"כי יש הרבה שאין מראים להם מה שמצאו עד הסוף (הכוונה עד סוף החיים),
ואפילו אם עדיין לא מצא כלום עדיין (במה שנראה לעין), אף על פי כן מצא הרבה, על ידי החיפוש והיגיעה לבד,
כי היגיעה והחיפוש לבד, אינם נאבדים בשום אופן,
ואל כן יגעתי ומצאתי תאמין, תאמין דווקא,
והבן היטב, כי לא דבר ריק הוא,
אל פי דרך זה שאנו קוראים, את כל התפילות, והיגיעות, והעבודות
בתורה ובתפילה, הכל אנו קוראים בשם עבודה וחיפוש.
איך קוראים לעבודת ה': חיפוש,
יש הגדרה מעניינת בעולם הישיבות,
שאדם שרוצה להתקרב לה' קוראים לו: מבקש,
הוא לא מוצא כלום, הוא רק מבקש,
זה נקרא עובד ה', בן אדם רציני,
מחפש משהו משמעותי,
אפילו שעדיין לא הגיע,
אבל הוא מאד רציני כי הוא מחפש.
("עולם הפוך... "עליונים למטה ותחתונים למעלה"
מסכת בבא בתרא י ע"ב:
"...כי הא דיוסף בריה דר' יהושע חלש, אינגיד.
א"ל אבוה: מאי חזית?
א"ל: עולם הפוך ראיתי, עליונים למטה ותחתונים למעלה.
א"ל: עולם ברור ראית…"
מסביר רש"י
"עליונים למטה - אותם שהם עליונים כאן מחמת עושרן ראיתי שם שהם למטה. ותחתונים למעלה - ראיתי עניים שהם בינינו שפלים שם ראיתים חשובים".
כלומר, העשירים בעולם הזה נמצאים שפלים [=עליונים למטה] בעולם האמת, ואילו העניים בעולם הזה נמצאים בעולם האמת למעלה ["תחתונים למעלה"]".
(הערה שלי: נראה לי לענ"ד שלא בהכרח כפשוטו, יכול להיות עשירים צדיקים וכן להפך, רק כוונת הגמרא ופירושו של רש"י הקדוש, שהאדם יראה לעיניים וה' יראה ללבב, לא כל מה שנראה מוצלח בחיצוניות הוא באמת כזה, ולא כל מה שנראה שפל בחיצוניות הוא באמת כך בעולם האמת).