נספח נספר 5 - האם יש עולם הבא לרשעים גמורים - הרבי מליובאוויטש זצוק"ל
באגרות קודש (חלק א' עמ' קמא-קנג) נשאל הרבי מליובאוויטש:
שאלה: שמעתי אומרים אשר ,ע"פ המבואר בדא"ח, כל אחד מישראל, יהי' מי שיהי', ואפילו רשע גמור כל ימיו, ר"ל, יש לו תקוה, וסוף סוף, אם ברצונו או ע"י כפי' מלמעלה, בחייו או לאחר מותו. מעלין אותו משערי הטומאה אשר נשקע בהם, מעבירין אותו דרך כמה ענינים של טהרה וזיכוך, עד אשר גם הוא דבק ומתאחד בשורשו ומקורו אוא"ס ב"ה. ולכאורה תמוהה שמועה זו ביותר, וכמה סתירות ע"ז מן הכתוב וממרז"ל.
תשובה:
מקור שמועה זו מבואר בכ"מ, ומהם:
בד"ה כי ישאלך בנך ס"א – דשנת ה'ש"ת, וז"ל: כל ישראל יש להם חלק לעוה"ב דקאי על עולם התחי'... וההבדל בין ג"ע לעולם התחיה הוא דבג"ע כתיב מי יעלה בהר ה' גו' נקי כפיים ובר לבב כו', דיש כמה תנאים בכדי שיוכל לעלות בגן עדן... ויש שזוכים לעלות רק לגן עדן התחתון ולג"ע העליון אינם זוכים... וכללות הגילויים בגן עדן הוא רק לנשמות ולא לגופים. ובעולם התחיה, היינו תחה"מ, אמרו כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא, שהכל יבואו לגילוי דתחה"מ, והגם שיהיה בזה דין ומשפט, ועוד קשה יותר מכמו הדין ומשפט שעל הגילויים דג"ע... וכללות הגילוי יהיה לנשמות בגופים דוקא, עכ"ל.
ויסוד לדברים אלו בדרוש רבינו הזקן ד"ה להבין ביאור עניין האבות ה"ה המרכבה (בתורה אור פ' יתרו) וז"ל: עניין העולם הבא שהוא גן עדן ותחיית המתים ומבואר במפרשים וברמב"ן בשער הגמול שעיקר השכר עוה"ב הוא בתחיית המתים, שמעלת תחיית המתים היא יתרה מגן עדן העליון.
והנה בגן עדן יושבין נשמות הצדיקים בלא גופות... ותחיית המתים הוא שיעמדו בגופיהם... אפילו פושעי ישראל מלאים מצוות כרימון ולכן כל ישראל יש להם חלק לעוה"ב בתחיית המתים חוץ מאותם שמנו חכמים. עכ"ל.
וראה ג"כ בלקו"ת פ' שלח רד"ה אני ד"א (הראשון) וד"ה אני ד"א (השני)...
וכיוון אשר כמה מאמרים הנה, בהשקפה ראשונה, סותרים הם את הנ"ל, הנני להעתיק בזה איזה ממרז"ל אשר, לפענ"ד, שימשו יסוד להאמור בדרושי דא"ח אלו, ולבאר ולתרץ מה שיש להקשות ע"ז.
א. והנה בתחלה יש לברר מש"ס ופוסקים, אשר אפשר הדבר שגם רשעים גמורים חמורים יבואו סוף סוף לזכות בתחיית המתים (משא"כ בגן עדן, כנ"ל), והוא:
א) תנן (סנה' צ, א): "כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא כו' ואלו שאין להם חלק כו', ירבעם, אחאב, ומנשה כו' ". ופסק הרמב"ם (הלכות תשובה פ"ג) שכל ישראל יש להם חלק לעוה"ב אע"פ שחטאו כו' ואלו שאין להם חלק כו', במה דברים אמורים, שכל אחד מאלו הן שאין להם חלק לעוה"ב, כשמת בלא תשובה. אבל אם שב מרשעו כו' אפילו כפר בעיקר כל ימיו ובאחרונה שב (עיין ירושלמי פאה פ"א ה"א) יש לו חלק לעוה"ב כו'.
ומוסיף והולך
"סעיף ד': ...תנן )סנהדרין צ,א( כל ישראל יש להם חלק לעולם לעוה"ב כו' ואלו שאין להם חלק כו'. ואף מה שנתבאר בסעיף א', אשר תשובה, פרעון אחרי מיתה, או תפילה וכיו"ב מהני שיזכו גם אלו לעולם הבא, הרי עכ"פ אלו מסוג זה שלא עשו תשובה ולא נפרעו מהם ולא התפללו בעדם לא יקומו לתחיית המתים – והרי כן כתב )האדמו"ר הזקן( גם כן בדרוש להבין ביאור עניין האבות דכל ישראל יש להם חלק לעוה"ב בתחיית המתים לבד מאותם שמנו חכמים – והרי זה סותר למה שנתבאר בסעיף הקודם (שכל נשמה בהכרח הוא שהיא נצחית ואי אפשר שתתבטל כי היא נצר מטעי וכו' וסו"ס תמנה עם הצדיקים, וכמו שאין אף נשמה אחת שאינה ח"ו נצר מטעי ואי אפשר שתתבטל כי היא נצר מטעי וכו' וסו"ס תמנה עם הצדיקים, וכמו שאין אף נשמה אחת שאינה ח"ו נצר מטעי ומעשה ידי כו', כמו"כ אי אפשר שתהי' אפילו נשמה אחת שתאבד ולא תקום לתחיית המתים... – אבל באמת אין בזה סתירה, שהנה תחיית המתים האמור בכל מקום היינו לנשמה עם הגוף שניהם יחד... ואותם שמנו חכמים שאין להם חלק לעולם הבא, היינו שהגוף שלהם כלה ונאבד, אבל הנשמה, שהיא נצר מטעי כו', תקום לתחי' בגוף אחר. ומבואר זה בשער הגילגולים הקדמה יא' ובספר הגילגולים פ"ה, וז"ל: אם הניצוץ )נשמה פרטית(... חטא חטא אחד מאותן חטאים שגופיהם כלה ב"מ ואבד ואין לו תחיית המתים, אז כיוון שאותו גוף כלה הנה הניצוץ... מתגלגל בגוף ההוא השני והוא יקום בתחיית המתים עם כל חלקי הניצוץ וגוף הראשון נאבד ונכרת... )ועיין בלקו"ת להאריז"ל פרשת בא...וז"ל: העניין של כרת אינו אלא בחלק הנפש כו' אמנם הרוח והנשמה כו' אין הם בכרת(... הרמב"ן בשער הגמול... כותב שם: והרשעים הגמורים החמורים שנידונים לדורי דורות כו' כדכתיב כי תולעתם לא תמות כו'. – וכוונתו למינים מסורות ואפיקורסים כו' שעליהם אמרו רז"ל )ראש השנה יז,א( יורדין לגיהנם ונידונין בה לדורי דורות כו' גיהנם כלה והן אינן כלין... אבל נתבאר כבר בס' עשרה מאמרות )מאמר חקו"ד ח"ה פ"א( שמונה שם ו' כתות ליום הדין והנ"ל הם בכתה הששית, ומסיים וז"ל: גיהנם ננעלת בפניהם ונידונים בה לדורי דורות כו' אחרי דורי דורות כו' אפשר שיבחנו גם המה בחכמה נעלמה מן החושב מחשבות לבלתי ידח ממנו נדח והוא טעם גיהנם כלה והם אינן כלין, שאנו מפרשים אותו כפי מה שפי' חכמים בפסוק חצי אכלה בם, מה התם חצי כלים והוא תכלית ייסורים, אף כאן גיהנם כלה והוא תכלית העונש, שהחצים והגיהנם לא ישבותו כל ימי היותה מקצוף עליהם ומגעור בם, אמנם סוף סוף הם אינם כלים )שיתוקנו כולם בתיקון הכולל( כו' ולקושתא דמילתא אין לך דבר נצחי אלא במידת הטוב )מה שאין כן יסורין וגיהנם כלים( עכ"ל... ובס' עמק המלך... שער קרית ארבע פרק נ"ב : אחר ימות המשיח יחדש הקב"ה ]את[ עולמו וגם מקום הגיהנם יטוהר ויתקדש ויהי' על גבולי הגן עדן עם הרשעים פושעי ישראל שבתוכה כו' חצי הגיהנם כלים ויתטהר בקדושת הגן ויה' שם מחול הקב"ה עם הצדיקים. פושעי ישראל בגופן )ראש השנה יז, א(... לאחר י"ב חודש גופן כלה ונשמתן נשרפת ורוח מפזרתן תחת כפות רגלי צדיקים. ולכאורה משמע שלא תהיה תחיה לנשמתם ג"כ, אבל פי' הרמב"ן בשער הגמול, וז"ל: נשמתן נשרפת ונעשית אפר כלומר שנתבטל צורתה ממה שהיתה, כדבר הנשרף המושב לאפר, ורוח הק' ית' רוח הנחה ורצון מפזרתן תחת כפות רגלי הצדיקים, כלומר במדרגה שהיא למטה מעונג הצדיקים ומנוחתן... דגלגול מטהר וממלא מה שא"א לגיהנם לטהר ולמלאות. וא"כ יקשה, הנה נת"ל שרשעים גמורים חמורים תקנתם על ידי שבאים בגלגול... ע"פ מארז"ל דרק ג' פעמים בא בגלגול, והוא בזהר חדש )כי תצא דף קז(, דאמר ר"ש אינון חייביא אם ח"ו לא יצדק באלו השלש פעמים )שבא בגלגול( שוב אין לו תקנה וזה הכרת תכרת הנפש ההיא מלפני וכו'... אבל העניין נתבאר בכ"מ ומהם בהשל"ה )פ' כי תצא בחלק תו"א( בשם מהר"ש אלקב"ץ וז"ל: ואלה המתגלגלים כאשר לא שבו אל השם בג' אבל נתבאר כבר בס' עשרה מאמרות )מאמר חקו"ד ח"ה פ"א( שמונה שם ו' כתות ליום הדין והנ"ל הם בכתה הששית, ומסיים וז"ל: גיהנם ננעלת בפניהם ונידונים בה לדורי דורות כו' אחרי דורי דורות כו' אפשר שיבחנו גם המה בחכמה נעלמה מן החושב מחשבות לבלתי ידח ממנו נדח והוא טעם גיהנם כלה והם אינן כלין, שאנו מפרשים אותו כפי מה שפי' חכמים בפסוק חצי אכלה בם, מה התם חצי כלים והוא תכלית ייסורים, אף כאן גיהנם כלה והוא תכלית העונש, שהחצים והגיהנם לא ישבותו כל ימי היותה מקצוף עליהם ומגעור בם, אמנם סוף סוף הם אינם כלים )שיתוקנו כולם בתיקון הכולל( כו' ולקושתא דמילתא אין לך דבר נצחי אלא במידת הטוב )מה שאין כן יסורין וגיהנם כלים( עכ"ל... ובס' עמק המלך... שער קרית ארבע פרק נ"ב : אחר ימות המשיח יחדש הקב"ה ]את[ עולמו וגם מקום הגיהנם יטוהר ויתקדש ויהי' על גבולי הגן עדן עם הרשעים פושעי ישראל שבתוכה כו' חצי הגיהנם כלים ויתטהר בקדושת הגן ויה' שם מחול הקב"ה עם הצדיקים.
פושעי ישראל בגופן )ראש השנה יז, א(... לאחר י"ב חודש גופן כלה ונשמתן נשרפת ורוח מפזרתן תחת כפות רגלי צדיקים. ולכאורה משמע שלא תהיה תחיה לנשמתם ג"כ, אבל פי' הרמב"ן בשער הגמול, וז"ל: נשמתן נשרפת ונעשית אפר כלומר שנתבטל צורתה ממה שהיתה, כדבר הנשרף המושב לאפר, ורוח הק' ית' רוח הנחה ורצון מפזרתן תחת כפות רגלי הצדיקים, כלומר במדרגה שהיא למטה מעונג הצדיקים ומנוחתן...
דגלגול מטהר וממלא מה שא"א לגיהנם לטהר ולמלאות. וא"כ יקשה, הנה נת"ל שרשעים גמורים חמורים תקנתם על ידי שבאים בגלגול... ע"פ מארז"ל דרק ג' פעמים בא בגלגול, והוא בזהר חדש )כי תצא דף קז(, דאמר ר"ש אינון חייביא אם ח"ו לא יצדק באלו השלש פעמים )שבא בגלגול( שוב אין לו תקנה וזה הכרת תכרת הנפש ההיא מלפני וכו'... אבל העניין נתבאר בכ"מ ומהם בהשל"ה )פ' כי תצא בחלק תו"א( בשם מהר"ש אלקב"ץ וז"ל: ואלה המתגלגלים כאשר לא שבו אל השם בג' פושעי ישראל בגופן )ראש השנה יז, א(... לאחר י"ב חודש גופן כלה ונשמתן נשרפת ורוח מפזרתן תחת כפות רגלי צדיקים. ולכאורה משמע שלא תהיה תחיה לנשמתם ג"כ, אבל פי' הרמב"ן בשער הגמול, וז"ל: נשמתן נשרפת ונעשית אפר כלומר שנתבטל צורתה ממה שהיתה, כדבר הנשרף המושב לאפר, ורוח הק' ית' רוח הנחה ורצון מפזרתן תחת כפות רגלי הצדיקים, כלומר במדרגה שהיא למטה מעונג הצדיקים ומנוחתן...
דגלגול מטהר וממלא מה שא"א לגיהנם לטהר ולמלאות. וא"כ יקשה, הנה נת"ל שרשעים גמורים חמורים תקנתם על ידי שבאים בגלגול... ע"פ מארז"ל דרק ג' פעמים בא בגלגול, והוא בזהר חדש )כי תצא דף קז(, דאמר ר"ש אינון חייביא אם ח"ו לא יצדק באלו השלש פעמים )שבא בגלגול( שוב אין לו תקנה וזה הכרת תכרת הנפש ההיא מלפני וכו'... אבל העניין נתבאר בכ"מ ומהם בהשל"ה )פ' כי תצא בחלק תו"א( בשם מהר"ש אלקב"ץ וז"ל: ואלה המתגלגלים כאשר לא שבו אל השם בג' פעמים כו' עוד לא יתגלגלו כי אם בחיות ובבהמות טהורות וטמאות, הקל קל קודם, וז"ש פעמים שלוש עם גבר, ומשם והלאה בבהמה, ומי שלא ירד לסוף דעת האלקי רשב"י ע"ה חשב שהוא ז"ל הרחיקו, והמתבונן בדבריו יבין כי הוא ז"ל הקריב מציאותו, עכ"ל...
ואסיים במ"ש בעמק המלך )ש' רישא דז"א ספמ"ח(: ברוך ה' אלקי אברהם איש החסד, שלא השבית חסדו ואמתו מעמו ישראל לבלתי ידח ממנו ידח, כי לא כלו רחמיו על כל היצור שנאמר ורחמיו על כל מעשיו, נמצא ירשו ארץ נצר מטעי מעשי ידי להתפאר. כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא, שנאמר ועמך כולם צדיקים לעולם
בברכת לאלתר לתשובה לאלתר לגאולה
הרב מנחם שניאורסאהן